Kruiiside võlumaailm

06.09.2018
Rein Lepik, Jalgrattaklubi Vänta Aga president

Kui aastaid tagasi kuulsime oma tuttavate plaanidest kaugemale kruiisile minna, tundus see vaid liigsöömise ja lihasuretamisena. Nüüd näeme asja hoopis teises valguses, sest oleme avastanud selle reisiviisi mitmeid positiivseid tahke.

Kruiisid on parim viis näiteks Kariibi mere või Vaikse ookeani saareriikide külastamiseks. Kui kasutaks kohalikku lennu- või meretransporti, ööbiks hotellides, sööks restoranides, läheks kümnekonna saare külastamine väga kalliks. Kruiisi on hind kordades soodsam. Pealegi liigub laev kui ujuv hotell sinu magamise ajal edasi järgmisele saarele ja nii ei kaota sõidu peale liigselt aega.

Tõesti, paljude rasvunud merereisijate jaoks on kruiis jätkuvalt peamiselt söömapidu. Meie jaoks aga üks aktiivse reisimise vorm.
Enamasti võtame kruiisidele kokkupandavad jalgrattad kaasa ja teeme igas peatuses rattaretke. See võimaldab neid kaugeid maid küll kiirkorras, aga siiski veidi teise nurga alt tundma õppida.

Kruiis kui aktiivse reisimise vorm: laevaga kohale, jalgrattal kohaliku eluga tutvuma.

Tavaturistide meelispaikade asemel tutvume rohkem ka sealse igapäevaeluga. Pärast tegusat päeva ei tundugi pidulik õhtusöök laeval nii suure kuriteona oma keha suhtes. Muidugi on laevadel ka teisi aktiivse tegevuse võimalusi: jõusaal, basseinid, korvpalliplats, jooksurada jne.

Basseini ümbruses on alati melu.

Kuhu minna?

Meie lemmik on Kariibi meri, kus seilab meeletul hulgal suuri ja uhkeid kruiisilaevu ning konkurents on viinud hinnad alla. Kariibidel on hea reisida aasta esimestel kuudel, kui meil on külm, seal aga enamasti mõnusad suveilmad. Kariibi mere saared on nii lähestikku, et igal uuel hommikul võite olla uues sadamas. Samas on need saared omajagu erinevad.
Võrratu on ka Vaiksel ookeanil seilamine. Nii Hawaii kui Prantsuse Polüneesia on imelised, samuti ka näiteks Kiribati ja Vanuatu, aga ilmselt on sealkandis veel palju muudki põnevat. Paraku on seal vaja ka pikemaid vahemaid läbida (pikim lõik koguni kuuepäevane sõit ilma maad nägemata!).

Kruiis on parim viis Kariibi mere või Vaikse ookeani saareriikide külastamiseks.

Huvitav võiks olla ka Kagu-Aasia piirkond, aga seal meil isiklik kogemus puudub. Austraalia ja Uus-Meremaa kruiiside puhul tundub, et vaid sadamate ümbruses liikudes ei taba nende maade olemust ja ilu.
Euroopa kruiisid pole meid kunagi paelunud, sest reeglina on nende hinnaklass palju kõrgem ning maad mööda reisides on palju lihtsam Euroopa riikidega tutvust teha. Aga valik on siiski teie teha.

Kuidas kruiisi broneerida ja osta?

Kui reisipiirkond on teada, tasub uurida, milliseid paiku kruiisil külastatakse, kui pikad on need peatused ja milliseid ekskursioone pakutakse. Kui kruiisi alguses ja lõpus on 1–2 meresõidupäeva, pole see paha laevaeluga harjumiseks ja lõõgastuseks. Kui merepäevi on palju, paistab kogu programm selle võrra lahjem olevat.
Ekskursioonid võivad laevafirma kaudu ostes olla ebamõistlikult kallid. Tasub kaaluda alternatiive.

Noored sõdalased Kiribatil.

Parima hinna ja kvaliteedi suhtega reise võib leida Kariibi mere piirkonnas. Ent alghind on vaid lähtealus, millele lisanduvad riigimaksud (u 10–20%), võimalik mõõdukas kütuse lisatasu, kohustuslikud jootrahad teenindajatele u 10–14 dollarit päevas, soovi korral ka lisateenuste tasud (internetipakett, joogipakett jne). Lõpphind selgub alles broneerimise käigus.
Heaks hinnaks Kariibi merel võib lugeda 60–70 dollarit/päev (lisanduvad veel jootrahad ja maksud), Vaiksel ookeanil aga 100–110 dollarit/päev ja seda odavaimas broneerimisklassis.
Reisibüroode kaudu ostes on hinnad reeglina veidi kõrgemad, aga võib saada ka täiesti võrdväärseid pakkumisi. Samas on sel juhul hind konkreetne ja pole palju muret dokumendipaki kättesaamisega.

Kruiisilaevade külastuspäevad on toovad sadamatesse suurt elevust ja on saarte elus ülitähtsad.

Enne ja pärast kruiisi

Kui ameeriklastel on oma ajavöötmes reisides kombeks otse lennukilt kruiisile minna, on Euroopast näiteks Kariibi merele minnes mõistlik vähemalt 3–4 päeva aklimatiseerumiseks jätta. Ja olles nii kaugele reisinud tasub mõelda ka kruiisijärgse ringsõidu peale. Reisi kogumaksumuse osas on lennupileti hind väga oluline komponent. Just lennupilet tuleks soodsal ajal osta (eripakkumised!), kruiiside hinnad tavaliselt ajas väga palju ei muutu. Muidugi, vahel harva võib olla ka soodsaid viimase hetke kruiisipakkumisi, aga neid on lihtsam noppida olles juba sihtkohas kohal ja omades piisavat ajalist paindlikkust.

Erinevad laevafirmad ja kruiisikogemused

Meie esimene kruiis toimus Celebrity Cruises’i laevaga Galaxy aastal 2008. Avalöök oli võimas, marsruut õnnestunult valitud, ilmad head, kultuuriprogramm vaimustav, laev viimase peal, kuigi mitte kõige suurem. Teenindustase, toidud ja suhtumine oli sel laeval ülivõrdeis. Õhtusöögilaud oli vastavalt etiketireeglitele piinliku täpsusega kaetud (mis pole sugugi igal laeval nii), kelnerid tähelepanelikud ja kiired, toiduvalik imehea.
Ei tea, kuidas see on võimalik, aga pooleteise tunni jooksul saab enam kui tuhat reisijat just sellise toidu, nagu tellis (kes ei soovinud sibulat või küüslauku, kellel on mingeid allergiaid, kuidas küpsetatud jne). Mul oli juhus, kus nägin naaberlauale toodavat imehead magustoitu. Küsisin kelnerilt, kas võin seda järgmisel päeval saada. Ta vastas, et homme küll mitte, aga ülejärgmiseks päevaks jätab ta mu soovi meelde. Restoranist lahkudes teatas ülemkelner, et minu magustoidusoov on tal teada, järgmisel hommikul astus minu juurde kapteni abi ja teatas, et ma ei pea oma magustoidu pärast muretsema. Pisiasi, aga selline rõhutatult hooliv suhtumine liigutab.
Muide, äratasime juba sel laeval tähelepanu oma kokkupandavate ratastega, millega igal maapäeval ringi sõitsime. Palju oli neid, kes lubasid ka ise järgmisel korral ratta kaasa võtta, aga siiski pole me veel järgijaid näinud.
Ka kuuldu poolest on Celebrity Cruises üks parema teenindusega laevafirmasid, sama räägitakse ka Princess Cruises’i kohta. On veel mõned oluliselt kallimad laevafirmad, kus teenindus on ka kindlasti hea, aga me pole kindlad, et selline üliluksus meile meeldiks.

Teine reis oli meil laevaga Carnival Triumph. Carnivali firma reisid on reeglina odavamad. Neid võib nimetada ka läbu- ja lõbureisideks, kuigi mitte kõik pole seal halb. Carnival orienteerub rohkem nooremale seltskonnale. Laeval on rohkem ööpidusid ja ka päeval oli oluliselt lärmakam. Teenindustase on võrreldes Celebrityga oluliselt madalam, aga see ei mõju väga häirivalt. Õhtused etendused olid sel laeval aga erakordselt head.

Kõige rohkem, kolmel korral oleme reisinud Royal Caribbeani laevadega. Neist suurim, Adventure of the Seas pakkus unustamatuid elamusi. Laev ise oli võrratu – keskel oli pea kogu laeva läbiv promenaad läbi paljude korruste.

Uhke promenaad Royal Caribbeani laeval.

Just sel promenaadil toimus kohe teele asudes Sail Away Party, mis oli nagu väike Rio karneval. Ka järgmiste õhtute etendused olid tipptasemel, sealhulgas ka jää-show päris heade iluuisutajate osalusel. Toitlustus oli silmapaistvalt hea. Meile juhtus ka väga karismaatiline kelner, kes tegi igast õhtusöögist väikese etenduse. Tipptasemel oli ka nn skulptuuride öö laeva ülemisel tekil tähistaeva all (skulptuuride valmistamine juurviljadest ja jääst, eriliselt rikkalik toidulaud koos grillimisega).
Pärast sellise uhke laevaga reisimist tagasiteel Stockholmist Tallinnasse kuulsin meie reisikaaslase hüüatust: “Kas selle paadiga nüüd peamegi sõitma?” Reisi alustades oli ka see laev olnud suur ja uhke…
Oleme reisinud ka kahe väiksema Royal Caribbeani laevastiku alusega (Rhapsody of the Seas ja Majesty of the Seas), mis jäävad küll lipulaevadele veidi alla, aga Royal Caribbeani puhul on keskmisest kõrgem tase garanteeritud. Muuseas, küllalt oluline roll on laeval kruiisidirektoril, kelle peamine ülesanne on olla hea show’mees, rahvast kaasa tõmmata, olla sündmuste keskmes. Royalil on selles rollis silmapaistvalt head artistid olnud.

Hoopis teistlaadne firma on Holland America Line. Nende laevaga Rotterdam reisisime Vaiksel ookeanil koguni kaks kuud. Firma orienteerub veidi vanematele reisijatele, kes saavad ka kauem kodust eemal viibida, aga laeval oli siiski palju ka nooremaid inimesi. Holland America Line’i kruiisipaketid olid paindlikumad. Võis võtta kahenädalase ühe suuna reisi San Diegost Peruusse – edasi-tagasi reisi, kus tagasiteel külastati hoopis teisi sihtkohti. Lisaks sai võtta veel ühe kuu, mille jooksul külastasime Hawaii saari, Prantsuse Polüneesiat, Kiribati, Cooki jt saari.

Saabumine Prantsuse Polüneesiasse.

Holland America Line’i puhul oli väga positiivne, et reisi alguses lubati laevale kaasa võtta piisavas koguses veini, mida oli hea päikeseloojangut nautides veidi mekkida; ei pidanud sugugi baaridest ostma. Seda luksust teised firmad enamasti ei luba. Ka õhtusöögi aeg oli paindlik, mitte ei pidanud kella peale minema. Ja toiduvalik oli taas rikkalik!
Kahe kuu vältel tekkis laeval justkui oma pere tunne. Tekkisid oma sõpruskonnad, mängisime korv- ja võrkpalli, saartel sõitsime jalgratastega, õhtul taas maitsev söök ja head etendused, traditsioonilised loojangute ja mereelu jälgimised laeva vööris.
Polnud harvad juhtumid, kus eelmisel õhtul laval esinenud staaridega järgmisel päeval basseini ääres või saunalaval juttu ajasime. Head suhted tekkisid ka teenindava personaliga. Olime pea ainsad, kes õhtuti eriti Mehhiko rannikul mereelu pildistamas käisid. Sama tegi mõnel korral ka laeva kapten ja seegi kontakt oli meeldiv.

Seni viimase kruiisi tegime Kariibi merel laevaga MSC Divina. Sai valitud meile huvi pakkuv marsruut; suur ja uhke küllaltki kõrge keskmise hindega laev sobilikus hinnaklassis. Itaalia omanikele kuuluv firma MSC Cruises siiski end ei õigustanud. Asjaolusid oli mitmeid: kui seni kõikidel laevadel on pearestoranis valik suur ja kõik on hinnas, siis sel laeval oli vaid mõni lihtsam toit tasuta, paremad praed maksid 20–30 dollarit. Muidugi on igal laeval ka tasulisi kohvikuid ja baare, aga pearestoranis nii jõhkralt külastajaid ei diskrimineerita.
Esmakordselt kogesime, et ka saun oli tasuline (kirvehinnaga!). Suure laeva kohta oli basseinide ääres liiga vähe ruumi ja sellestki ruumist oli märgatav osa eraldatud vippidele (keda polnud), vabaõhupidu jäi ära, kahel korral toimusid marsruudimuudatused. Muuseas, reisi alguses ei lubatud ka mitte ühtegi pudelit veini kaasa võtta.
Kultuuriprogramm Divinal jättis lõpuks päris hea mulje. Kui teistel laevadel esinejad sageli vahetuvad, siis Divinal tegutses kogu reisi vältel vaid oma trupp ja mõned etendused olid tõeliselt meeldejäävad.

Kokkuvõttes võib öelda, et nii kruiisifirmad kui ka laevad on üpris erinevad. Ega minu kirjeldused pretendeeri absoluutsele tõele, aga kindlasti on siit midagi tarvilikku reisi planeerimiseks leida.

Loo autor ja Estraveli klient Rein Lepik Vaikse ookeani avarustes.

Fotod: erakogu

Kommentaarid: